Vakinhoudelijke bekwaamheid


Inhoudsopgave:

Gedragingen
Terugblik
Bewijslast
Vooruitblik
Bronnen



Gedragingen:

De sportleraar:

  1. Ontwikkeld een visie op het vak en weet zich daarbij te verhouden tot beweeg- en sportcultuur. Hij is in staat deze visie en de invloeden uit de omgeving consequent te vertalen naar zijn handelen als sportleraar en zijn visie samen met zijn opdrachtgever kritisch te beschouwen. Hij houdt rekening met situatieve mogelijkheden en wensen van de leerwerkplekcontext
  2. Bepaalt de leerinhoud van het leerplan van de vaksectie. Hij overziet daarbij de opbouw van het curriculum
  3. Stemt de lesinhouden af op verschillen tussen leerlingen. De sportleraar maakt zijn leerlingen duidelijk wat de relevantie is van de leerinhoud

Terugblik:

Op welke manier ben ik met deze leeruitkomst aan de slag geweest?

Om aan te kunnen tonen dat ik aan de bekwaamheid ‘’vakdinhoudelijk’’ voldoe, heb ik lessen gerealiseerd, verantwoord en geëvalueerd. Dit deed ik vanuit gegeven kaders. De lesthema’s waren al bepaald alleen nu mocht ik zelf de lesdoelen en daarmee de inhoud van de les bepalen. Verder heb ik mijn stageplek (stagecoach en school) geobserveerd om erachter te komen welke vak concepten zij hanteren. Ik heb hun visie op het lesgeven vergeleken met mijn eigen lesgeefstijl. Ook heb ik mijn eigen waarden en normen geformuleerd. Door deze acties ben ik mij bewust geworden in mijn visie op het lesgeven. Mijn visie zie je terug in mijn lesvoorbereidingen. Ook heb ik verschillende vakwerkplannen bestudeerd, waaronder die van het Preadinius. Uit de desbetreffende informatie heb ik mijn eigen ideale vakwerkplan geformuleerd. Tijdens het bestuderen van het vakwerkplan van het Preadinius ben ik erachter gekomen dat er weinig in stond over hoe ze vrijheid in gebondenheid terug laten komen in de lessen. Er staat wel in dat ze het een belangrijk onderwerp vinden. Ik heb hier onderzoek naar gedaan. De visie van de leraren en leerlingen omtrent vrijheid in gebondenheid pas ik nu toe in mijn lessen. Verder hield ik rekening met de verschillen tussen de leerlingen door de wensen van de leerlingen mee te nemen in mijn voorbereiding. Ook gaf ik de leerlingen vaak de keuzemogelijkheid om sporten op fanatiek en recreatief niveau.

Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling in mijn vakinhoudelijk bekwaamheid?

Nu ik mijn eigen visie heb uitgewerkt heb ik nu een duidelijk visueel beeld van wat ik belangrijk vind in het lesgeven. Dit kan ik nu bewust meenemen in de voorbereiding van een les. Doordat ik nu ook kennis heb over de verschillen in vak concepten en vakwerkplannen, kan ik onderscheid maken in wat ik belangrijk vind en wat ik zou veranderen in de visie van de school. Door rekening te houden met de verschillen tussen de leerlingen creëer ik een ontwikkelingsgerichte leeromgeving.

Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?

Mijn leerdoel op mijn vakinhoudelijke bekwaamheid voor dit semester was dat ik de les altijd wou afsluiten met een evaluatie. Nu evalueer ik elke les met de leerlingen. Ook formuleer ik mijn waarden en normen (gelijke kansen, succes ervaring, motiverend, etc.) in mijn lesvoorbereiding en laat ik dit terug komen in mijn lessen. Tevens heb ik geëxperimenteerd om in mijn lesvoorbereiding concreet neer te zetten wat ik precies ga zeggen tijdens mijn uitleg. Ook heb ik geëxperimenteerd om in mijn lessen de visie van de school omtrent vrijheid in gebondenheid toe te passen. Ook weet ik nu dat elke LO-vaksectie van elke school werkt met een vakwerkplan en een vak concept.

Wat ging er goed?

Wat ik goed vond gaan is dat ik een eigen visie heb gecreëerd omtrent mijn eigen lesgeven. Ook heb ik meer kennis opgedaan over wat een doeleinde kan zijn van een LO les wanneer ik kijk naar de 5 verschillende vak concepten. Ook kan ik nu vakwerkplannen vergelijken en hieruit informatie uithalen in wat ik belangrijk vind en wat ik zou veranderen.

Waar ben ik minder tevreden over?

Waar ik minder tevreden over ben is dat ik mijn visie te weinig heb geformuleerd in mijn lesvoorbereidingen. Wel is het zo dat mijn visie er onbewust er altijd in kwam te staan. Ik wil in het volgend semester concretere acties in mijn lesvoorbereiding neerzetten waaruit moet blijken dat mijn visie hierin terugkomt.


Koppeling bewijslast:

Inhoud van de les bepalen:


(Figuur 1, planning basketbal)




(Figuur 2, Zelf geformuleerde lesdoelen)

Mijn visie op het lesgeven:


(Figuur 3, Normen en waarden)




(Figuur 4, vak concepten)

Eigen ideale vakwerkplan:


(Figuur 5, Ideale vakwerkplan)

Vrijheid in gebondenheid:


(Figuur 6, Visie leraren en leerlingen)




(Figuur 7, Vrijheid in gebondenheid in mijn lessen)

De wensen van de leerlingen:


(Figuur 8, Wensen van de leerlingen)




(Figuur 9, Toernooi op eigen wensen)




(Figuur 10, Groeperingsorganisatie)


Vooruitblik:

Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?

Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om mijn visie concreter te formuleren in mijn lesvoorbereidingen. Wel is het zo dat mijn visie er onbewust er altijd in kwam te staan. Nu moet dit bewust gebeuren.

Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?

Ik wil in het volgend semester concretere acties in mijn lesvoorbereiding neerzetten waaruit moet blijken dat mijn visie hierin terugkomt.


bronnen:

Figuur 1: Planning basketbak

Figuur 2: Zelf geformuleerde leerdoelen

Figuur 3: Normen en waarden

Figuur 4: Vak concepten

Figuur 5: Ideale vakwerkplan

Figuur 6: Visie leraren en leerlingen

Figuur 7: Vrijheid in gebondenheid in mijn lessen

Figuur 8: Wensen van de leerlingen

Figuur 9: Toernooi op eigen wensen

Figuur 10: Groeperingsorganisatie