POP resultaat



De bedoeling van mijn POP resultaat is, dat ik een route/beeld creëer waarin mijn concrete acties duidelijk naar voren komen die ik heb ondernomen om mijn leerdoel te behalen.

In mijn concrete acties heb ik nieuwe kennis mogen opdoen en mijn onderzoekend vermogen ontwikkeld. Ook heb ik nieuw gedrag ontwikkeld, waarmee ik sterker ga staan in mijn professionele identiteit en in de samenwerking met anderen.

Door mijn onderzoek heb ik kennis gekregen omtrent de meerdere strategieën om de intrinsieke motivatie te verhogen van de leerlingen tijdens mijn lessen. Voordat ik had bedacht welke strategie ik wil toepassen in mijn lessen, heb ik eerst de groepen geobserveerd om erachter te komen waar ik hun autonome motivatie nog meer kan verhogen. Dit moet resulteren in een hogere beweegniveau en betere prestaties bij de leerlingen.

Mijn plan is nu om uit te zoeken in de praktijk of ik middels autonomie-ondersteunend gedrag de autonome motivatie bij de leerlingen kan verhogen. Middels video’s, feedback en reflecties wil ik erachter komen of mijn leerdoel behaald is en of mijn professionele gedrag ontwikkeld is.

Hieronder zie je visueel de route die ik heb doorlopen om mijn leerdoel te behalen. Wat met blauw is omcirkelt vind je hieronder terug.





Inhoudsopgave:

Les 1 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan
Les 2 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan
Les 3 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan
Les 4 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan
Conclusie ontwikkeling professioneel gedrag



Les 1 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan:










Les 2 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan:












Les 3 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan:








Les 4 op mijn persoonlijke ontwikkelingsplan:


















Conclusie ontwikkeling professioneel gedrag:

Wanneer ik mijzelf de vraag moet stellen of mijn persoonlijk leerdoel behaald is zou ik die niet kunnen beantwoorden. Mijn enige meting om erachter te komen of de leerlingen meer autonoom gemotiveerd waren tijdens mijn lessen, is mijn eigen observatie. Ik heb gezien dat er bij de leerlingen, door het experimenteren met keuzemogelijkheden, een groot verschil is als het gaat om zelfregulatie. Ik ben zelf geen voorstander van differentiëren in de vrijheid die je meegeeft aan de leerlingen. Een gevoel van gelijkheid vind ik belangrijk. Maar om terug te vallen op mijn vraag of mijn persoonlijke leerdoel behaald is, heb ik niet kunnen meten of de leerprestaties en autonome motivatie omhoog is gegaan.

Mijn professionele gedrag is wel ontwikkeld als het gaat om autonomie ondersteunend lesgeven. Ik weet nu hoe ik minder een controlerende taal en meer een informatieve taal moet gebruiken. Ook toon ik meer inlevingsvermogen met de leerlingen wat resulteert op een goede docent-leerling relatie. Daarnaast heeft mijn stagebegeleider mij erop gewezen dat mijn uitleg kort en duidelijk moet zijn. In de uitleg moet je de kaders en grenzen duidelijk benoemen waarin de leerlingen de vrijheid krijgen om zelf keuzes te maken. Dit gaat mij goed af! Hierdoor krijg ik als docent ook een duidelijk beeld welke leerling minder zelfregulerend is en wie dus minder met de verantwoordelijkheid om kan gaan. Ook geef ik nu bewust, waar mogelijk, keuzemogelijkheden in mijn les aan de leerlingen.

Ik wil dit gedrag doorzetten en blijven experimenteren met klassen en leerlingen waar ik de vrijheid kan geven en waar niet. Dit heeft dus ook te maken met in hoever de groep is in de vorming fases en hoeveel individuen de kwaliteiten hebben in zelfregulerend gedrag.



Naam: Thomas Blok

Datum Inzending nov, 22 2024 13:48

1 = slecht 2 = kan beter 3 = goed 4 = zeer goed 5 = uitstekend

Niels is in de afgelopen stageperiode minder een controlerende taal gaan gebruiken. Niels heeft zich ontwikkeld in het gebruiken van informatieve taal richting de leerlingen.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

Niels past vrijheid in gebondenheid toe in zijn lessen en biedt duidelijke grenzen en kaders aan tijdens zijn uitleg.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

Niels reflecteert op het ongewenst gedrag in zijn les en bedenkt hier passende strategieën voor.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

Niels heeft in zijn stageperiode zich ontwikkeld in zijn inlevingsvermogen richting de leerlingen.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

Niels heeft zich ontwikkeld in zijn autonomie ondersteunend gedrag

1 – 2 – 3 – 4 – 5

Extra tips en tops: Door Niels zijn gedrag en lessen zette hij de leerlingen aan tot leren.