Pedagogische bekwaamheid
Inhoudsopgave:
Gedragingen
Terugblik
Bewijslast
Vooruitblik
Bronnen
Gedragingen:
De sportleraar:
- Draagt zorg voor een ontwikkelingsgericht leerklimaat waarin sprake is van vertrouwen, veiligheid en samenwerking
- Verdiept zich in de culturele diversiteit en doet daar in zijn handelen recht aan. Hij gaat integer om met de lichamelijkheid en identiteit van de leerlingen
- Schept duidelijkheid en structuur door doelen en verwachtingen uit te spreken en daar consequent naar te handelen. Hij motiveert zijn leerlingen om deze doelen te bereiken
- Ondersteunt en motiveert zijn leerlingen tijdens het onderwijsleerproces, met specifieke aandacht voor het zelfvertrouwen van leerlingen. Tijdens het onderwijsleerproces observeert hij en draagt hij op een positieve manier bij aan groepsprocessen en de sociaalemotionele, affectieve en morele ontwikkeling van zijn leerlingen
- Signaleert en speelt in op talenten en mogelijkheden in de (beweeg)ontwikkeling van leerlingen. Hij signaleert opvallend gedrag van leerlingen en communiceert indien nodig met een directe collega. Hij zoekt binnen zijn verantwoordelijkheid naar praktische oplossingen
- Baseert zijn handelen op deels aangereikte actuele (theoretische en wetenschappelijke) pedagogische kennis, inzichten en stromingen
- Past diverse methoden toe om structuur te bieden binnen klassenmanagement
Terugblik:
Op welke manier ben ik met deze leeruitkomsten aan de slag geweest?
Om aan te kunnen tonen dat ik aan de bekwaamheid ‘pedagogisch’ voldoe, heb ik onder begeleiding een veilige leeromgeving ontwikkeld, zodat leerlingen zich sociaal-emotioneel verder kunnen ontwikkelen. Ik heb hierbij rekening gehouden met de diversiteit van de leerlingen en schonk aandacht aan hun zelfvertrouwen. Hiervoor heb ik mijzelf verbeterd in mijn autonomie-ondersteunend gedrag. Zo nam ik minder een controlerende rol aan als leerkracht. Hiermee wil ik de autonomie van de leerlingen vergroten en daarmee hun intrinsieke motivatie. Mijn handelen is hiermee gebaseerd op actuele pedagogische kennis. Door meer informatieve taal te gebruiken wanneer ik leerlingen aanspreek en bewuster omga met het tonen van empathie wil ik ze het gevoel geven dat ze gezien worden. Hierbij is er sprake van vertrouwen en veiligheid. Door de leerlingen optiekeuzes te geven of ze willen sporten op competitief of recreatief niveau ga ik integer om met de lichamelijkheid en identiteit van de leerlingen. Tijdens mijn lessen ben ik bezig geweest met het toepassen van vrijheid in gebondenheid. Hiermee gaf ik de leerlingen klassikaal en individueel duidelijkheid en structuur en middels feedback motiveerde ik de leerlingen. Ook heb ik op mijn lessen gereflecteerd op het ongewenste gedrag van de leerlingen en hier praktische oplossingen voor gezocht.
Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling als pedagoog?
Doordat ik dit semester echt een autoritatieve lesgeefstijl heb ontwikkeld heb ik mijn pedagogische kennis en vaardigheden verbreed. Zo ben ik mij nu bewust wat autonomie-ondersteunend gedrag is en hoe je hiernaar moet en kan handelen. Door het tonen van empathie richting de leerlingen en gebruik te maken van informatieve taal bouwde ik al snel een relatie op met de leerlingen. Ik kreeg meerdere keren als top mee van mijn stagebegeleiders dat de leerlingen veel inzet toonden door mijn autoritatieve rol. Door het toepassen van vrijheid in gebondenheid kan ik inspelen op de klassikale en individuele wensen, waarbij je altijd structuur kan bieden in de vrijheid die zij krijgen. Ik ben ook actief opzoek gegaan naar oplossingen op het ongewenste gedrag van de leerlingen, zodat ik die de volgende keer zou kunnen voorkomen.
Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?
Ik heb mijzelf ontwikkeld in dit semester om minder een controlerende rol aan te nemen en meer een autonomie-ondersteunende rol. Ik kan nu keuzemogelijkheden aanbieden waarbij ik vrijheid in gebondenheid toepas. Ik kan leerlingen aanspreken met informatieve taal en ik heb mijzelf verbeterd in het tonen van empathie.
Wat ging er goed?
Als eerst vond ik het knap van mijzelf dat ik al heel snel bijna alle namen wist van de leerlingen in tegenstelling tot vorige semester. Ik creëerde al snel een band met de leerlingen, doordat ik ze kon aanspreken op voornaam en altijd wel een gesprekonderwerp had. Wat ik verder vooral goed vond gaan in dit semester was dat ik mijn lesgeef stijl echt in kaart heb gebracht door veel feedback te vragen en te reflecteren op mijn lesgeven. Ook ben ik blij met de positieve berichten vanuit mijn nieuwe lesgeven. De leerlingen toonden echt veel inzet tijdens mijn lessen.
Waar ben ik minder tevreden over?
Waar ik minder tevreden over ben is dat ik geen concrete acties heb vastgesteld (reflectie, beeldmateriaal, etc.) omtrent mijn passende oplossingen van het ongewenste gedrag van de leerlingen. Hier wil ik de volgende keer meer aandacht aan schenken.
Daarnaast wil ik in het volgende semester minimaal 2 van de 5 pedagogische leertheorieën (behaviorisme, cognitivisme, etc.) gaan toepassen in mijn lessen. De pedagogische leertheorieën heb ik dit semester niet bewust toegepast.
Koppeling bewijslast:
Autonomie-ondersteunend gedrag:
(Figuur 1, Ontwikkeling gedrag)
(Figuur, 2, Actuele pedagogische kennis)
(Figuur 3, Competitief of recreatief)
(Figuur 4, Competitief of recreatief)
(Figuur 5, Feedback)
(Figuur 6, Feedback)
(Figuur 7, Feedback)
(Figuur 8, Feedback)
(Figuur 9, Feedback)
(Figuur 10, Reflectie)
(Figuur 11, Reflectie)
Vooruitblik:
Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?
Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om mijn concrete acties vast te stellen betreft mijn passende oplossingen op het ongewenste gedrag van de leerlingen. Hier wil ik de volgende keer meer aandacht aan schenken door hierop te reflecteren en beeld/geluid materiaal te verzamelen.
Daarnaast wil ik in het volgende semester minimaal 2 van de 5 pedagogische leertheorieën (behaviorisme, cognitivisme, etc.) gaan toepassen in mijn lessen. De pedagogische leertheorieën heb ik dit semester niet bewust toegepast.
Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?
In het volgende semester wil ik gaan reflecteren of mijn passende oplossingen op het ongewenste gedrag van de leerlingen gewerkt heeft. Verder wil ik pedagogische leertheorieën formuleren in mijn lesvoorbereidingen.
bronnen:
Figuur 1: Ontwikkeling gedrag
Figuur 2: Actuele pedagogische kennis
Figuur 3 Competitief of recreatief
Figuur 4: Competitief of recreatief
Figuur 5: Feedback
Figuur 6: Feedback
Figuur 7: Feedback
Figuur 8: Feedback
Figuur 9: Feedback
Figuur 10: Reflectie
Figuur 11: Reflectie