Bekwaam in samenwerken met collega’s en omgeving
Inhoudsopgave:
Gedragingen
Terugblik
Bewijslast
Vooruitblik
Bronnen
Gedragingen:
De sportleraar:
- Zoekt de samenwerking en afstemming met collega’s op, zowel binnen als buiten de school. In deze samenwerkingssituaties neemt hij, samen met collega’s, beslissingen op inhoud, proces en product
- Heeft een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeën. Hij werkt effectief samen met experts in heterogene groepen
- (H)erkent in samenwerkingssituaties verschillende rollen bij zichzelf en anderen en vraagt en ontvangt hulp als dat nodig is bij het bereiken van een gezamenlijk doel
- Stemt zijn pedagogisch handelen af met anderen die vanuit hun professionele verantwoordelijkheid bij de leerlingen betrokken zijn
- Signaleert en speelt in op talenten en mogelijkheden in de (beweeg)ontwikkeling van leerlingen. Hij signaleert opvallend gedrag van leerlingen en communiceert indien nodig met een directe collega
Terugblik:
Op welke manier ben ik met deze leeruitkomst aan de slag geweest?
Om aan te kunnen tonen dat ik aan de bekwaamheid ‘samenwerken met collega’s voldoe, heb ik samen met collega’s de verantwoordelijkheid genomen voor een leerklimaat binnen onze vaksectie. Dit heb ik waargemaakt door een positieve en productieve werkhouding aan te nemen. Daarnaast hebben zij mij geholpen met het geven van feedback. Verder heb ik het afgelopen semester ook in andere situaties de samenwerking opgezocht. Ik heb de samenwerking opgezocht met klasgenoten om samen te werken aan datapunten, waarbij wij elkaar hielpen middels het geven van feedback. Ook heb ik verscheidene experts geïnterviewd. Hierbij had ik een open houding voor andere ideeën. Ook ben ik na een gegeven les in gesprek gegaan met de coördinator van leerjaar 3. Dit ging over het ongewenste gedrag van de leerlingen die dit vaker vertonen. Tevens heb ik het ongewenste gedrag van bepaalde leerlingen besproken met de stagebegeleiders en hier passende oplossingen op gevonden.
Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling in mijn samenwerking met collega’s?
Door samen met klasgenoten af te spreken hebben wij elkaar feedback kunnen geven en ideeën kunnen delen. Doordat wij allemaal een ander idee hadden op welke wijze wij wilden werken konden we van elkaar leren. Ook zijn Thomas Blok en ik samen met onze stagebegeleiders gaan overleggen en zijn wij periode 1 gaan doornemen. Ook hebben wij de hele stageperiode nabesproken met onze stagebegeleiders. Dit deden wij op onze vorige stage namelijk niet. Hier namen wij nu echt de tijd voor en hadden we dit tijdig afgesproken. Door experts te interviewen kan ik achter nuttige en actuele informatie komen wat ik meeneem in mijn lesgeven. Door de situatie omtrent ongewenst gedrag voor te leggen bij de coördinator kreeg ik ook bruikbare informatie. In deze informatie vertelde ze wat de actuele situaties waren van de betreffende leerlingen. Het is voor sommige leerlingen niet de eerste keer dat ze zulk ongewenste gedrag vertonen. Ze gaf aan dat ik dat gedrag altijd moet terugkoppelen bij de coördinator. Dit neem ik dus ook mee voor de volgende keer als er zich een heftige situatie voordoet in mijn les.
Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?
Mijn persoonlijk leerdoel vanuit vorige semester richting semester 3 was, om mijn kwaliteiten en valkuilen bespreekbaar te maken. Dit heb ik gedaan. Zo heb ik als feedback ook nieuwe kwaliteiten en valkuilen meegekregen waarvan ik mij nog niet bewust was. Een kwaliteit is dat ik heel makkelijk contact maakt met de leerlingen en dit dus bijdraagt aan het autoritatief lesgeven. Een valkuil van mij is dat ik wel eens een chaotische instructie kan geven doordat ik vaak van alles wil vertellen. Ook heb ik mijzelf ontwikkeld door informatie te werven bij experts. Verder heb ik mijzelf ontwikkeld door hulp te vragen bij mijn stagebegeleider als het gaat om ongewenst gedrag. Tevens heb ik een gesprek gevoerd met de coördinator van leerjaar 3, waarmee ik normaal gesproken niet snel een gesprek mee zou beginnen.
Wat ging er goed?
Ik vond de communicatie erg fijn tussen de samenwerkingspartners. Iedereen stond open om mij te helpen. Ik vond dat ik een open houding had richting de rest. Ik ben trots op als ik hierop terugkijk. Ik had een productieve en positieve werkhouding.
Waar ben ik minder tevreden over?
Waar ik minder tevreden over ben is dat ik geen input gaf tijdens een leerlingenbespreking. Het was een nieuwe ervaring voor mij, waardoor ik de rol als luisterend oor op mij nam. In het volgend semester wil ik een leerlingenbespreking bijwonen waarbij ik actief ga deelnemen.
Koppeling bewijslast:
(Figuur 7: Overleg met collega’s)
(Figuur 1, Feedback)
(Figuur 2, Feedback)
(Figuur 3, Samenwerking met klasgenoten)
(Figuur 4, Interview docenten)
(Figuur 5, Interview BOK docent)
(Figuur 6, Gesprek met coördinator)
(Figuur 8, passende oplossing)
Vooruitblik:
Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?
Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om input te geven tijdens een leerlingenbespreking. Het was een nieuwe ervaring voor mij, waardoor ik de rol als luisterend oor op mij nam. In het volgend semester wil ik een leerlingenbespreking bijwonen waarbij ik actief ga deelnemen.
Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?
In het volgende semester wil ik nog een keer een leerlingenbespreking bijwonen. Hiervoor wil ik eerst een gesprek voeren met mijn stagebegeleider. Met dit gesprek wil ik erachter komen wat er van jouw als docent word verwacht tijdens een leerlingenbespreking als het gaat over een actieve deelname.
bronnen:
Figuur 1: Feedback
Figuur 2: Feedback
Figuur 3: Samenwerken met klasgenoten
Figuur 4: Interview docenten
Figuur 5: Interview BOK docent
Figuur 6: Gesprek coördinator
Figuur 7: Overleg met collega’s
Figuur 8: Passende oplossing